Voorproefje Pauwelspad

Op zondag 15 mei 2022 kun je tijdens de Pauwelsdag meedoen aan een voorproefje van het Pauwelspad dat wij samen met anderen hebben ontwikkeld. Om 13.30 uur wandelen we vanaf De Pauwelshoeve een stukje van het toekomstige Pauwelspad naar Het Witte Kasteel in Loon op Zand. De wandeling duurt een half uur.

Vervolgens kun je deelnemen aan een rondleiding door het kasteel dat eind 14e eeuw werd gebouwd door Heer Pauwels van Haastrecht, de naamgever van landschapspark Pauwels. Daarna kun je mee teugwandelen naar de Pauwelshoeve of gebruik maken van de huifkar die die dag een ronde rijdt langs allerlei belevenissen in het landschapspark.

Tijdens de Pauwelsdag is er bij de Pauwelshoeve een informatiemarkt over de ontwikkelingen in het landschapspark en zijn er in de omgeving allerlei leuke dingen te beleven. Centrale locatie is de Pauwelshoeve, Moleneind 29 in Loon op Zand. Voor meer informatie over de dag, klik hier.

Vogels leren in het Noorderbos

Op zondag 20 maart 2022 is er in het Noorderbos in Tilburg een wandeling, gericht op het zien en leren kennen van vogels. De wandeling vindt plaats onder leiding van vogelkenner Ad Kolen, i.s.m. Vogelbescherming. Nederland. Tijd: 8-10 uur 's ochtends. Kosten €2,50 p.p.  Maximaal 12 deel-nemers. Start: ingang Noorderbos aan de Stokhasseltlaan in Tilburg. Voor meer informatie en aanmelden, zie de site Vogelsenzo

Wandel je met ons mee?

Wil je kennismaken met de geschiedenis en het landschap van het gebied De Nieuwe Warande, Hazennest en Zwaluwenbunders? Op zondag 2 oktober 2022 om 10 uur staan we klaar om je rond te leiden. Duur: ± twee uur. Kosten: €2,50 p.p. (ter plekke te voldoen). Vertrek: Brasserie Valentijn, Molenhoefstraat 44 Udenhout. Graag aanmelden bij: lajwinkelmolen@hotmail.com

Opening Pauwelspad

We hebben samen met anderen een nieuwe wandelroute ontwikkeld, het Pauwelspad.

De opening van het pad en een kennismakingswandeling vinden plaats bij Het Witte Kasteel in Loon op Zand op zondag 4 september 2022 om 10 uur. De opening wordt verricht door de wethouders Rik Grashoff en Louis Laros,  van respectievelijk Tilburg en Loon op Zand. Meteen daarna start een rondwandeling van twee uur via Vijfhuizen en het Noorderbos tot ongeveer 12.15 uur. Daarna vindt de afsluiting plaats bij Het Witte Kasteel aan de Kasteellaan 17 in Loon op Zand.

Het Pauwelspad is een voornamelijk onverharde wandelroute van 34 km door het in ontwikkeling zijnde Landschapspark Pauwels. Het pad doorkruist een zeer afwisselend landschap. Lees hier meer.

Doe je 5 nov. met ons mee met de nationale natuurwerkdag?

Op zaterdag 5 november 2022 doen we mee aan de nationale natuurwerkdag. We gaan dan samen aan de slag om een stukje van De Nieuwe Warande nog mooier te maken. We werken aan het onderhoud van twee poelen bij de Rugdijk. Die is onderdeel van de ecologische verbindingszone en daardoor belangrijk voor b.v. salamanders en boomkikkers om in het gebied te kunnen leven. De poel dreigt dicht te groeien en daarom gaan we struiken en boompjes weghalen.

Tijd: 9.30-15.00 uur.

Belangstelling? Voor meer info en aanmelden, klik hier

Heb je vragen? Mail pieteradriaansen@gmail.com

--------------------------------------------------------